قیمت محصول :     10000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.
  • تاریخ ارائه محصول : 09 / 08 / 2019
  • بازدید : 54 بار
  • دسته بندی :
  • امتیاز کاربران :

میزان ماندگاری فاکتورهای عملکرد ماهیچه ای ناشی از تمرینات قدرتی بیشینه و فرابیشینه در بانوان

میزان ماندگاری فاکتورهای عملکرد ماهیچه ای ناشی از تمرینات قدرتی بیشینه و فرابیشینه در بانوان ورزشکار

تقویت فاكتورهاي عملكرد ماهيچه اي در مراحل تمرینی توسعه يافته و حفظ این توانایی های بدست آمده از مهم ترین وظایف مربیان و ورزشکاران در زمان بی تمرینی و یا آسیب دیدگی  بشمار می آید. با این هدف تحقیق حاضر به بررسی تعيين و مقایسه میزان ماندگاری فاکتورهای عملکردی ماهیچه ای پس از اجراي يك دوره ۱۰ هفته اي تمرینات مقاومتی بیشینه وفرا بیشینه می پردازد.

مواد و رو شها: تعداد ۴۲ ورزشکار با میانگین سنی ۳±۸۴/۲۰ سال میانگین وزن ۷/۱۰±۶۲/۷۴   كيلوگرم ، قد۲۰/۷± ۲۴/۱۷۲ سانتي متر که حد اقل ۲ سال سابقه فعالیت در تمرینات مقاومتی را داشتند به طور تصادفی به سه گروه که ۱۴ نفر در تمرین مقاومتی بیشینه ( با شدت ۹۰ تا ۹۵% یک تکرار بیشینه) ، ۱۴ نفر در تمرین مقاومتی بیشینه ( با شدت ۹۵ تا ۱۰۰% یک تکرار بیشینه) و ۱۴ نفر تمرین مقاومتی فرا بیشینه (با شدت ۱۰۰ تا ۱۰۵ % یک تکرار بیشینه ) تقسیم شدند و بعد از ۱۰ هفته تمرین مقاومتی هفته ای ۳ جلسه به مدت ۲ هفته بی تمرین شدند. در شروع تمرین و پس از اتمام دوره تمرين  آزمون  بعمل آمد و مجددا بعد از ۲ هفته  بی تمرینی  آزمون ها تکرار شد. برای تجزيه و تحليل داد ه ها از آزمون هاي آمار توصيفي , آزمون واریانس یک طرفه با اندازه گیری مکرر،  آزمون واریانس یک طرفه آزمون تعقيبي توکی و بونفرونی استفاده شد. (.(p≤/o5

يافته ها : نتايج  نشان دادند متغیرهای میانگین قدرت، استقامت ، سرعت € نبود. متغیر سرعت ماهیچه ای بین  گروهی تمرین قدرتی فرابیشینه ۱۰۵-۱۰۰ درصد، بیشینه ۱۰۰-۹۵ درصد و بیشینه ۹۵-۹۰ درصد معنی‌دار بود. متغیر توان ماهیچه ای در گروه تمرین قدرتی فرابیشینه ۱۰۵-۱۰۰ درصد بیان گر یک اثر زمانی معنی دار بود؛ اما در گروه های تمرین قدرتی بیشینه ۱۰۰-۹۵ درصد و ۹۵-۹۰ درصد چنین نبود. متغیر توان ماهیچه ای در گروه های تمرین قدرتی فرابیشینه ۱۰۵-۱۰۰ درصد، بیشینه ۱۰۰-۹۵ درصد و بیشینه ۹۵-۹۰ درصد معنی‌دار نبود.

نتيجه گيري: تمرینات قدرتی فرابیشینه ۱۰۵-۱۰۰ درصد ، بیشینه ۱۰۰-۹۵  درصد باعث بهبود در قدرت، استقامت ، سرعت و توان در درون گروه شد اما میزان ماندگاری آن فرقی با ندارد بغیر از سرعت که گروه تمرین قدرتی فرابیشینه ۱۰۵-۱۰۰ درصد، میزان ماندگاریش بیشتر است که بایستی به آن در زمان بی تمرینی و یا آسیب دیدگی برای ورزشکار  بسیار مهم است.

افزودن به سبد خرید
مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

0