قیمت محصول :     10000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.
  • تاریخ ارائه محصول : 09 / 08 / 2019
  • بازدید : 113 بار
  • دسته بندی :
  • امتیاز کاربران :

تأثیر برنامه تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی دختران

تأثیر برنامه تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی دختران نوجوان والیبالیست مبتدی شهرستان شاهین شهر

هدف:هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی دختران نوجوان والیبالیست مبتدی شهرستان شاهین شهر بود.

روش: تعداد ۳۰ بازیکن دختر نوجوان والیبالیست مبتدی (با میانگین سنی: ۹۴/۰ ± ۷۳/۱۴سال،قد: ۰۷/۰ ± ۶۸/۱ متر، وزن: ۳۱/۶ ± ۵۷/۶۴ کیلوگرم، درصد چربی: ۶۳/۲ ± ۶۳/۲۴ ) در این تحقیق شرکت کردند که به صورت تصادفی در سه گروه تجربی آب (۱۰ نفر)،خشکی (۱۰ نفر)و گروه کنترل (۱۰نفر) قرار گرفتند. هر سه گروه به مدت ۸ هفته و سه جلسه در هر هفته تمرین داشتند بطوریکه گروه کنترل در طول اجرای تحقیق، فقطبه تمرین والیبال معمول خود می­پرداختند ولی گروه­های تجربی(خشکی و آب) یک جلسه در هفته فقط تمرین والیبال و دو جلسه دیگر را ترکیبی از تمرینات معمول والیبال و پلایومتریک در آب یا خشکی را انجام می­دادند. تمرینات پلایومتریک شامل: جهش به طرف پهلو، پاس مدیسین­بال توی سینه، چرخاندن و پرت کردن توپ مدیسین­بال، لی­لی با جفت پا و … بودند که در سطح سبک تا متوسط در قسمت کم عمق استخر یا در سالن ورزشی انجام می­شد. قبل و بعد از ۸ هفته توان انفجاری پا ( با آزمون پرش عمودی سارجنت)، توان انفجاری دست (با آزمون پرتاب توپ مدیسین­بال به سمت بالا به مدت ۱۰ ثانیه)، سرعت (با آزمون سرعت ۴۰ متر)، چابکی (با آزمون چابکی تی)، شاخص توده بدنی (BMI)و ترکیب بدن کلیه­ی آزمودنی­هادر شرایط یکسان اندازه­گیری شد.رژیم غذایی هر آزمودنی در۲۴ ساعت قبل از پیش آزمون و پس آزمون مشابه بود.تمام آزمودنی­ها غیر سیگاری بودند و از هیچگونه دارو بویژه داروی هورمونی یا مکمل غذایی استفاده نمی­کردند. تجزیه و تحلیل آماریداده­هابا استفاده از روش آنالیزآماری واریانس یک راهه در سطح معناداري (۰۵/۰>P) انجام گرفت.

یافته­ها: نتايج تحقيق نشان داد کهاجرای ۸ هفته تمرینات پلایومتریک چه در آب و چه در خشکی منجر به افزایش توان انفجاری پا، توان انفجاری دست، چابکی، سرعت و کاهش شاخص توده بدن و درصد چربی می­شوند. همچنینتفاوت معناداری در تأثیر ۸ هفته تمرينات پلايومتريک در آب و خشکي بر چابکي و درصد چربي بدن دختران نوجوان واليباليست مبتدي وجود دارد(۰۵/۰>P).اما تفاوت معناداری بین تاثیر تمرینات پلایومتریک در آب و خشکی بر روی سایر فاکتورهای آمادگی جسمانی مورد بررسی مشاهده نشد(۰۵/۰<P).

بطورکلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که ۸ هفته تمرینات پلایومتریک (در آب و خشکی) بطور مشابهی منجر به بهبوداکثر فاکتورهای آمادگی جسمانی مرتبط با والیبال مورد بررسی در تحقیق حاضر
می­شود. لذا تمرینات پلایومتریک بویژه در آب با توجه به اثرات سودمند آن در پیشگیری از آسیب به والیبالیست­های دختر مبتدی توصیه می شود.

افزودن به سبد خرید
مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

0