قیمت محصول :     10000 تومان
  افزودن به سبد خرید

سبد خرید

  • سبد خریدتان خالی است.
  • تاریخ ارائه محصول : 09 / 08 / 2019
  • بازدید : 104 بار
  • دسته بندی :
  • امتیاز کاربران :

آثار تمرینات اینتروال و دایره ای با شدت بالا بر عملکرد توان هوازی ، بی هوازی ، چابکی

آثار تمرینات اینتروال و دایره ای با شدت بالا بر عملکرد توان هوازی ، بی هوازی ، چابکی ضربان قلب استراحت و ریکاوری فوتسالیست های مبتدی 

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات اینتروال و دایره ای با شدت بالا بر عملکرد توان هوازی ، توان بی هوازی ، چابکی و ضربان قلب استراحت و ريکاوری فوتسالیست های مبتدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال اول تحصیلی ۹۳-۹۲ می باشد که حداقل ۲ سال  سابقه  شرکت در تیم های غیر حرفه ای داشتند . نمونه آماری پژوهش ۳۰ دانشجوی پسر ورزشکار مبتدی با میانگین قد ۷۵/۱ متر و وزن ۲۲/۷۲ کیلوگرم بودند که به صورت نمونه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند . آزمودنی ها در  ۲ روز در هفته به مدت ۱۲ جلسه به انجام تمرینات اینتروال با شدت ۹۰ درصد قدرت بیشینه و دایره ای با شدت ۷۵ درصد قدرت بیشینه و با فاصله زمانی ۷۲ ساعت پرداختند. سپس متغیر های وابسته  پژوهش شامل توان هوازی ، توان بی هوازی ، چابکی ، ضربان قلب استراحت و ضربان قلب ریکاوری در قبل و پس از تمرینات اندازه گیری شد . تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون کالمو گروف- اسمیرنوف ، تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و با آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری کمتر از ۰۵/۰ انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان توان بی هوازی در اينتروال ۸۴/۴۷±۱۴/۰۵ و در دايره اي ۱۴/۰۵   ±۴۷/۸۴ وات افزايش داشته است . ميزان چابكي در اينتروال ۰/۵۵± ۳۵/۱۶ و در دايره ای  ۵۶/۰± ۷۱/۱۶ ثانيه كاهش يافته است . ميزان ضربان قلب استراحت در اينتروال ۴۵/۳± ۸۰/۶۵ و در دايره اي ۹۰/۴ ±۷۰/۶۸ كاهش يافته است . ميزان ضربان قلب ريكاوري در اينتروال ۰۹/۴±۱۰/۱۱۷ و در دايره اي از ۳۵/۵ ±۶۰/۱۲۰ كاهش يافته است . اين نتايج نشان داد تفاوت معناداري در دو گروه وجود نداشت  . همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد كه توان هوازي در گروه اينتروال   ۴۸/۱ ± ۳۲/۵۷ و در دايره اي ۰۴/۲ ± ۵۲/۵۵ ميلي ليتر بر دقيقه بر كيلوگرم رسيده ، كه نشان دهنده تفاوت معنادار در دو گروه مي باشد( P ≤۰/۰۵ ). با توجه به يافته ها مي توان چنين نتيجه گرفت كه تمرينات اينتروال و دايره اي با شدت بالا مي تواند موجب بهبود توان بي هوازي ، چابكي ، ضربان قلب استراحت و ضربان قلب ريكاوري شود . اما به نظر مي رسد تمرينات اينتروال روش موثرتري نسبت به تمرينات دايره اي براي بالا بردن توان هوازي افراد باشد.

افزودن به سبد خرید
مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

دیدگاه کاربران ...

    لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید

0